Chcesz dawać z siebie jak najwięcej, zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym? Masz w planach dostać awans, chcesz się samorealizować i nie zwalniać tempa? Sprawdź, jak być bardziej wydajnym.
Wydajność każdego z nas uzależniona jest od kilku podstawowych czynników. Przede wszystkim ważne jest to, czy jesteśmy wypoczęci. Wydajność to nic innego, jak nasza zdolność do wykonywania danych obowiązków oraz to, jak skuteczni w swych działaniach jesteśmy.
Jeśli jesteśmy przemęczeni, zarówno fizycznie, jak i psychicznie, nie będziemy mogli w pełni skoncentrować się na powierzonym nam zadaniu. Warto zatem zadbać o to, by przed ciężkim dniem w pracy być wypoczętym. Zalecana dawka snu to 8 godzin, jednak optymalnym czasem na odpoczynek jest około 6 godzin.
Ważne, by regularnie zasypiać o zbliżonych porach, dzięki temu organizm będzie się lepiej regenerował.
Masz natłok obowiązków? Pamiętaj o przerwie! Nawet, jeśli gonią Cię terminy i masz wrażenie, że przybywa Ci nieustannie zadań, nie zapominaj o chwili wytchnienia. Udowodniono, że osoby, które pozwalają sobie na 20-minutową drzemkę w ciągu dnia są bardziej wydajne.
Większość z nas niestety nie ma możliwości ucięcia sobie drzemki w trakcie pracy. Warto jednak pozwolić sobie na chwilę odpoczynku w postaci krótkiego spaceru, czy wykonania kilku podstawowych ćwiczeń, jak skłony czy przysiady. Dzięki temu pobudzimy krążenie i dotlenimy organizm, co przełoży się na trzeźwość naszego myślenia.
Jeśli jesteśmy zmęczeni, nie trudno o wybicie się z rytmu pracy. Nieład na biurku oraz otoczenie wokół bez trudu nas rozproszy. Jeśli zatem chcemy skupić się na wykonaniu zadania, w pierwszej kolejności uporządkujmy przestrzeń wokół siebie- to oczyści nasz umysł, pozwalając na efektywniejszą pracę. Warto także wyłączyć komunikatory czy portale społecznościowe, które skutecznie odciągają naszą uwagę.
Kolejnym krokiem do bycia bardziej wydajnym jest zadaniowość. Masz natłok obowiązków? Robisz kilka rzeczy równocześnie, w rezultacie nie robiąc nic? Planuj! Ustalanie listy zadań bez wątpienia bywa pomocne, zwłaszcza, jeśli obowiązki stale nam się mnożą. Pamiętaj także, by trzymać się planu pracy- nie rozpoczynaj kolejnego zadania nim nie skończysz czynności, którą rozpocząłeś. Udowodniono, że nasza praca staje się wydajna w momencie, gdy jesteśmy skupieni na danej czynności przed minimum 20 minut.
W polepszaniu wydajności ważne jest, by postawić sobie cel, jaki chcemy osiągnąć. Jasno ustalony kierunek działania oraz to, co chcemy zdobyć będzie wystarczająco dobrą motywacją do pracy. Warto także pamiętać o odpowiednim nastawieniu. Nawet, jeśli wydaje nam się, że nie podołamy nadmiarowi obowiązków, powinniśmy mieć pozytywne nastawienie, które dodatkowo zmotywuje nas do pracy. Dlatego też ważne jest, by działać zadaniowo- zamiast skupiać się na ogromie spraw i zadań, które zostały nam powierzone, lepiej skoncentrować się wyłącznie na kolejnym kroku- dzięki temu presja będzie mniejsza, a co za tym idzie, będzie nam się pracowało dużo lepiej.