Metoda krakowska dla dzieci z autyzmem - na czym polega?

Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera wymagają szczególnego podejścia. Przede wszystkim w kwestii rozwijania zdolności poznawczych. Mają one bowiem problem ze skupieniem uwagi oraz prawidłowym odczytywaniem intencji innych osób i kierowanego do nich przekazu. Dlatego też z myślą o m.in. takich problemach powstała metoda krakowska. Na czym polega i dlaczego jest tak przydatna dla dzieci z autyzmem? O tym w dzisiejszym artykule.

Zrozumieć autyzm

Śmiało można stwierdzić, że dzieci ze stwierdzonym autyzmem, albo jego odmianą, jaką jest zespół Aspergera, to wyjątkowe osoby. Dlatego też wymagają wyjątkowego podejścia. Jest to o tyle istotne, że dzieci, jak i często dorośli z tym zaburzeniem, nie są w stanie komunikować się z innymi. Pociąga to za sobą szereg problemów. W przypadku dzieci istnieje ryzyko, że nie będą w stanie przekazać dorosłym, że coś im dolega. W przypadku dorosłych będą mieli problem ze znalezieniem pracy i radzeniem sobie z wieloma sprawami życia codziennego. Dlatego tak ważne jest, aby ćwiczyć z dzieckiem autystycznym umiejętność komunikacji, czyli również pisania oraz czytania. Na pomoc przychodzi metoda Krakowska.

Metoda krakowska a autyzm

Program ten został opracowany przez profesor J. Cieszyńską. Skierowany jest on nie tylko do dzieci autystycznych, ale i zdrowych. Ta druga grupa dzieci będzie po prostu w stanie szybciej nauczyć się czytać, pisać i wypowiadać się, co okazuje się pomocne dla dziecka, które zaczyna swoją przygodę z edukacją. Wracając jednak do dzieci autystycznych – jak metoda krakowska może im pomóc w lepszym wyrażaniu własnych potrzeb? Przede wszystkim poprzez skuteczną naukę czytania. Mogłoby się wydawać, że są to z pozoru dwie niepowiązane kwestie, jednak nic bardziej mylnego.

Nauka czytania metodą krakowską

Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, mogą mieć problem ze zrozumieniem wielu z pozoru prostych spraw. Dlatego trzeba im je jeszcze bardziej ułatwić. Z tego też powodu w ramach metody krakowskiej opracowana została symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania. Koncentruje się ona na rozpoczęciu nauki czytania od samogłosek prymarnych, a następnie przejściu do sylab. Jest to ważne, gdyż dziecko z zespołem Aspergera nie będzie w stanie w żaden sposób rozróżnić liter, które nic dla niego nie znaczą. Dlatego całą naukę czytania poprzedzają zajęcia z obrazkami. Chodzi o to, aby dziecko kojarzyło konkretną samogłoskę z jakąś sytuacją przedstawioną na obrazku. W takim wypadku literka ‘’A’’ będzie najpewniej dopasowana do ilustracji, na której ktoś czegoś się boi i krzyczy.

Najpierw samogłoski, następnie sylaby

Naukę kolejnego etapu rozpoczną wyrazy dźwiękonaśladowcze. Dziecko powinno nauczyć się nie tylko powtarzać takie dźwięki jak ‘’MIAU’’, czy ‘’HAU’’ ale rozumieć, że tak właśnie robi kot, czy pies. W metodzie krakowskiej ogromnie ważną rolę odgrywa rozumienie czytanego przez dziecko tekstu. Jest to szczególnie ważne dla dzieci z autyzmem, które nie posiadają tak naturalnie rozwijających się zdolności poznawczych.

Co jest jeszcze ważne w nauce czytania metodą profesor Cieszyńskiej w kontekście dzieci autystycznych? Na pewno nauka wieloznaczności słów. Nie należy uczyć dziecka, że konkretna samogłoska może być używana tylko w jednej sytuacji. Ani, że dane słowo ma tylko jedno znaczenie. Ponadto, mając na uwadze to, jak ciężko jest dzieciom z zespołem Aspergera skupić się na nauce pewnych kwestii, metoda ta pomija wszelkie opisy wyglądu liter. W znacznym stopniu ułatwia to dziecku skupienie się oraz zapamiętywanie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here